Стажування декана в Ізраїлі

У грудні 2016 року декан ЕГФ ЗНУ у м. Мелітополі Євген Адоньєв проходив закордонне стажування на базі провідних університетів Ізраїлю. Метою стажування було ознайомлення з сучасними ізраїльськими освітніми технологіями та обмін досвідом з колегами із різних країн. Група викладачів-стажистів була дійсно інтернаціональною, до неї входили представники 18 країн: України, Молдови, Чорногорії, Сербії, Грузії, Арменії, Коста-Ріки, Еквадору, Колумбії, Таіланду, М’янми, Філіпін, Камбоджі, Кенії, Замбії, Нігерії, Казахстану і В’єтнаму. Це була унікальна можливість поділитися досвідом, виявити спільні проблеми та відмінності і, як результат, значно збагатити власний арсенал педагогічних методів, підходів та прийомів.

До програми стажування входили різноманітні тренінги, командна робота, розробка групових та індивідуальних проектів щодо прикладних питань сучасної освітньої діяльності. Зокрема, тестування і тренінг із запобігання професійного вигоряння дозволив виявити рівень, джерела стресу та визначити шляхи його подолання. Тренінг із вирішення конфліктів дозволив поглянути по-новому на відносини викладача і студентів, а також між колегами-викладачами.

Основою ідеології сучасної освіти в Ізраїлі є перенос фокусу уваги з викладача на студента в освітньому процесі. Процес простого «годування фактами» студентів на лекціях є морально застарілим та неефективним в сучасних умовах. Основна увага приділяється самостійній роботі студентів з використанням всіх можливих ресурсів, зокрема: відеозаписи лекцій, навчальні фільми, інфографіка, електронні навчально-методичні матеріали. На заняття в аудиторію студент приходить вже підготований певною мірою з даної теми, але з великою кількістю відкритих питань. Це дає можливість викладачеві модерувати дискусію серед студентів на практичному занятті, допомагаючи студенту самостійно прийти до правильних висновків і краще засвоїти матеріал, адже відомо, що знання і навички, здобути власноруч, є найміцнішими. Закріпити вивчену тему і здобути практичні навички дозволяють так звані «воркшопи» – заняття, на яких студенти розбиваються на малі групи від 3 до 5 людей і готують міні-проекти з поточної теми.

Природно виникло питання – а як проводити заняття, якщо студенти не підготувалися заздалегідь самостійно? Неймовірно, але факт – випадки незадовільної підготовки до занять є досить рідкими, такі студенти не затримуються в університеті надовго. На мій погляд, однією з причин такої високої мотивації студентів до навчання є вік – в середньому, в Ізраїлі на перший курс бакалаврату на стаціонарі вступають особи в віці 23-24 роки, після служби в армії, яка є обов’язковою як для хлопців, так і для дівчат. Це дає можливість отримати життєвий досвід, більш свідомо підійти до вибору майбутньої професії.

 

Особливо цікавими для всіх стажистів виявилися практичні заняття із застосування сучасних інформаційних технологій в освітньому процесі. Зокрема, дуже широко застосовується система електронного контенту, де студентам доступні навчально-методичні матеріали з кожної дисципліни. В цій же системі студенти проходять тестування, отримують зворотній зв’язок і допомогу від викладача, можуть простежити свій прогрес з дисципліни в режимі реального часу.

Серед вищих навчальних закладів, в яких проходило стажування, можна особливо відзначити два найпрестижніших університети Ізраїлю – Hebrew University в місті Ієрусалим та Technion в місті Хайфа. Навчальні заняття різноманітних форм в цих університетах були надзвичайно цікавими та корисними, справили величезне враження.

 

Незважаючи на відмінності систем вищої освіти (наприклад, рівень фінансування освіти державою в Україні та в Ізраїлі не можна навіть порівнювати), є багато цікавих педагогічних методів, підходів та практичних прийомів, які можна і варто впроваджувати в наших вищих навчальних закладах. Це дозволить підвищити якість освітнього процесу, посилити практичну складову навчальна і, як результат, підготувати висококваліфікованого фахівця згідно вимог сучасного глобального ринку.

Коментування та розміщення посилань заборонено.

Комментарии закрыты.